شی گرایی (Object-Oriented Programming یا به اختصار OOP) یک رویکرد برنامهنویسی است که در آن برنامهها با استفاده از اشیاء (Objects) ساخته میشوند. در پایتون نیز از شی گرایی پشتیبانی میشود و شما میتوانید کلاسها و اشیاء ایجاد کنید تا برنامههای خود را به صورت ساختارمند و قابل تعمیم تری ایجاد کنید. در ادامه به مفاهیم اصلی شی گرایی در پایتون اشاره شده است:
- کلاس (Class): کلاس یک قالب برای ایجاد اشیاء (Objects) در پایتون است. این کلاس تعریف میکند که یک شیء چه ویژگیها (متغیرها) و چه عملیاتها (متدها) را دارد. برای تعریف یک کلاس در پایتون، از کلیدواژه `class` استفاده میشود.
مثال:
```python
class Person:
def __init__(self, name, age):
self.name = name
self.age = age
def greet(self):
return f"Hello, my name is {self.name} and I am {self.age} years old."
```
https://sariasan.com/featured/oop-in-python/
- شیء (Object): شیء نمونهای از یک کلاس است. با ایجاد یک شیء از یک کلاس، شما میتوانید به ویژگیها و متدهای تعریف شده در کلاس دسترسی داشته باشید.
مثال:
```python
person1 = Person("Alice", 30)
print(person1.greet()) # اجرای متد greet بر روی شیء person1
```
- ویژگیها (Attributes): ویژگیها متغیرهای مرتبط با یک شیء هستند. آنها معمولاً در کلاس تعریف میشوند و به ویژگیها میتوان با استفاده از عبارت `شیء.ویژگی` دسترسی داشت.
مثال:
```python
print(person1.name) # دسترسی به ویژگی name شیء person1
```
- متدها (Methods): متدها عملیاتهایی هستند که بر روی شیء انجام میدهند. آنها معمولاً در کلاس تعریف میشوند و به وسیله شیء فراخوانی میشوند.
مثال:
```python
result = person1.greet() # فراخوانی متد greet بر روی شیء person1
```
- سازنده (Constructor): متد `__init__` در یک کلاس به عنوان سازنده (Constructor) شناخته میشود و وظیفه مقداردهی اولیه به ویژگیهای شیء دارد. این متد به طور خودکار وقتی یک شیء ایجاد میشود فراخوانی میشود.
مثال:
```python
class Person:
def __init__(self, name, age):
self.name = name
self.age = age شی گرایی پایتون
```
این توضیحات به شما ایدهای از اصول اساسی شی گرایی در پایتون میدهد. شی گرایی مفهوم مهمی در برنامهنویسی است که به شما امکان میدهد برنامههای بهتر و مدیریتپذیرتری ایجاد کنید.
شی گرایی (Object-Oriented Programming یا به اختصار OOP) یک رویکرد برنامهنویسی است که در آن برنامهها با استفاده از اشیاء (Objects) ساخته میشوند. در پایتون نیز از شی گرایی پشتیبانی میشود و شما میتوانید کلاسها و اشیاء ایجاد کنید تا برنامههای خود را به صورت ساختارمند و قابل تعمیم تری ایجاد کنید. در ادامه به مفاهیم اصلی شی گرایی در پایتون اشاره شده است:
- کلاس (Class): کلاس یک قالب برای ایجاد اشیاء (Objects) در پایتون است. این کلاس تعریف میکند که یک شیء چه ویژگیها (متغیرها) و چه عملیاتها (متدها) را دارد. برای تعریف یک کلاس در پایتون، از کلیدواژه `class` استفاده میشود.
مثال:
```python
class Person:
def __init__(self, name, age):
self.name = name
self.age = age
def greet(self):
return f"Hello, my name is {self.name} and I am {self.age} years old."
```
https://sariasan.com/featured/oop-in-python/
- شیء (Object): شیء نمونهای از یک کلاس است. با ایجاد یک شیء از یک کلاس، شما میتوانید به ویژگیها و متدهای تعریف شده در کلاس دسترسی داشته باشید.
مثال:
```python
person1 = Person("Alice", 30)
print(person1.greet()) # اجرای متد greet بر روی شیء person1
```
- ویژگیها (Attributes): ویژگیها متغیرهای مرتبط با یک شیء هستند. آنها معمولاً در کلاس تعریف میشوند و به ویژگیها میتوان با استفاده از عبارت `شیء.ویژگی` دسترسی داشت.
مثال:
```python
print(person1.name) # دسترسی به ویژگی name شیء person1
```
- متدها (Methods): متدها عملیاتهایی هستند که بر روی شیء انجام میدهند. آنها معمولاً در کلاس تعریف میشوند و به وسیله شیء فراخوانی میشوند.
مثال:
```python
result = person1.greet() # فراخوانی متد greet بر روی شیء person1
```
- سازنده (Constructor): متد `__init__` در یک کلاس به عنوان سازنده (Constructor) شناخته میشود و وظیفه مقداردهی اولیه به ویژگیهای شیء دارد. این متد به طور خودکار وقتی یک شیء ایجاد میشود فراخوانی میشود.
مثال:
```python
class Person:
def __init__(self, name, age):
self.name = name
self.age = age شی گرایی پایتون
```
این توضیحات به شما ایدهای از اصول اساسی شی گرایی در پایتون میدهد. شی گرایی مفهوم مهمی در برنامهنویسی است که به شما امکان میدهد برنامههای بهتر و مدیریتپذیرتری ایجاد کنید.